новости веб-чат СЕРДАЛО карта заставка
 







  Общенациональная газета Республики Ингушетия Сердало  


  Общенациональная газета Республики Ингушетия Сердало
 

  3 страница

ОБЩЕНАЦИОНАЛЬНАЯ ГАЗЕТА РЕСПУБЛИКИ ИНГУШЕТИЯ

Выходит с 1 мая 1923 года;№ 81 (9770) четверг, 15 июня

МАЛУВ ХЬО, БАЗОРКИН ИБРАЬХIИМ?

(Базоркин Бунухой Ибраьх1има вахарахи кхолламахи)

Вайна массанена а шерра вовзаш а, дукхавезаш а вар 1993 шера венна гIалгIай цIихеза йоазонхо Базоркин Муртаза Идрис. ХIаьта дуккханешта вовзац ерригача Къилбаседа Кавказе эрсий меттала арадувлаш хиннача дуккхача газеташ тIа 1905 шера денз ший говзаме произведенеш кепаетта волавенна а, эрсий меттала дола гIалгIай литература дегIадоаладара сийдолча метте лаьтта а вола цун даьвоша Базоркин Бунухой ИбраьхIим (1878-1948 ш.).
Укх тIеххьарча ханналца вай гIалгIай литература Октябрьски революци хинначул тIехьагIа мара дегIада ца доладеннарг лерхIар вай, хIана аьлча гIалгIай йоазуви, цун кепайоазон органи 1923 шера мара хьа ца хиннадаь. ХIанз-м из ишта хилар лерхIалга къаденнад, хIана аьлча укх тIеххьарча шерашка вай литература истори тахкархошта корадаьд гIалгIаех хьабаьннача дуккхача наха Октябрьски революци хилалехьа а, цул дуккха хьалхагIа а яздаь а, кепатеха а хинна дуккха художественни, а публицистически а йоазонаш.
ХIаьта уж говзаме йоазонаш даьчарех цаI хиннав паччахьа Iаьдал долча хана инаралла дезала юкъера хьаваьнна хинна, 1918-ча шера Терски областе путей сообщения Халкъа комиссар хинна, г1алг1ашта юкъе цIихеза инженер-механик хинна Базоркин Бунухой ИбраьхIим.
Юххьанца белгалде доагIа, из дуккхача шерашка дийша а, доккха хьаькъал долаш а саг хинналга. Масала, 1900-гIча шера цо тIехдика дешаш чакхъяьккхай Буро тIара реальни училищеи, хIаьта 1906-гIча шера Московски лакхера технически училищеи. Из хиннав вай ГIалгIай мехка эггара хьалхара инженер-механик.
Ше инарала воI воллашше, 1918-ча шера денз цхьаккха а духьале йоацаш хьаьналча къахьегамхошкахьа а ваьнна дIаэтта хиннав из. Х1аьта 1905-г1ча шера денз эрсий меттала яздеш хьавоаг1аш хиннача цо язъяьча а, кепатеха арахийцача а дуккхача лоархIамеча произведенешта юкъе а эггара керттера лархIа мегаргйолаш я 1918 шера 1 ноябре "Революционни горец" яхача газета тIа цо кепатеха хинна "ДIаяхача ханах йола оагIолг" цIи йола публицистически очерк.
ГIалгIайи нохчийи культура овлаш дохаде, цар бокъонца фу хоададе, уж хIалакбе аьнна хьовзаяь хинна паччахьа Iаьдала политика ма ярра гучайоаккхаш волча авторо цу тIа дикка эгIазне яздора:
"Со вIалла а гIалат варгвац аьнна хет сона, тхьовра хьалха йоккхача Российски имперен доал тIалатташ мел хиннача дуккхача зIамигача а, доккхача а халкъашта юкъе Къилбаседа Кавказа лоамарой, керттерча даькъе гIалгIайи нохчийи, шоаш Iояь нана а енна дисача маьра берий хьал тIа бар аьлча. Нагахьа санна кераста ди лелабеча наьха цIий мелаш ба уж, яхаш жугатех аьлдиташ арадаьха хилча, шоай наьна керара а балалехьа денз шалташ бе а йоахкаш хьабоагIаш ба уж, йоахар гIалгIаехи нохчехи. Царна мел дукха таIазар лоаттадарах, царна фуннагIа-моллагIа дарца дIайоахалургьяц, оалар, цар наьна шурийца лоацаенна, цар дегIах а, сих а лета хьайоагIаш йола во оамалаш. Иштта дувцар вай къамах аьлдиташ хьакхолла а, дIадоаржаде а мел ловчар. ХIаьта из уйла бахьан долаш берригача гIалгIаштеи нохчаштеи эггара къизагIча тайпара дола, эггара унзарагIча тайпара дола таIазараш тIалоаттадора.
Масала, вай бIарчча юрташ сийнача СибарегIа ухийтар, вайцарча моастагIала дорх яккха лаьрхIа вай юрташкарча мискача нахага кхабийта бIарчча эскара отрядаш увттайора, вай дерригача халкъа хадданза таIазар лоаттадора, вай берригача мехка эггара къизагIа бола чиновникаши приставаши увттабора. Паччахьа салтийи эскархойи шоай герзашца тха эггара хьамсарагIа йолча моттигашка, масала, тха мискача фусамашка чулелхар, тха бераши, къоанойи боабора, тха истехи, йижарехи кулгаш детта гIертар. ТIаккха вай яхь йола кIантий хьунашкеи, лоамашкеи удар, шоашта даь моастагIал юхадекхара дагахьа маьрша яхача гIалаштеи городаштеи чухехкар, башха тоам боаца, зуламе гIулакхаш леладора".
Белгала уж зуламе хIамаши гIулакхаши паччахьа бIухошеи викалашеи леладар бахьан долаш дIадоладелар Къилбаседа Кавказе эбаргал леладар, яхаш белгалду укх ший мугIарашца авторо.
Лоацца аьлча, денгара-денга шоай сатийна бахаш хиннача хьаьналча къахьегамхой эгIазал дегIаахарца дувз цо Къилбаседа Кавказе эбаргал леладар шерра наха юкъе дIадаржар. Эбаргал леладарца араийккхар, йоах авторо, лоамарой паччахьа Iаьдалои, цун хьакимашеи шоашта тIалоаттадаьча низаштеи, балаштеи, даьча зенаштеи духьала оттадаь дола моастагIал.
"Паччахьа Iаьдало тха кортамукъале дIаяьккхаяр, тха сий доадаьдар, хIалакьяьяр тха культура. Тхогара тха лаьтташ дIа а даьха, шийна феса лакхера готувсаш наггахьа мара аьрзи а ца кхоачача Кавказа лоамий акхача чIожашка тхо чудехкадар", - яхаш яздора автора уж дIаяха хала замаш дагайохарца.
Цу тIа гIолла кхетаду авторо гIалгIай къаман къахьегамхой "массавар цхьатарра, революцен къаьга кхийтта боагIача малха духьала хIана бахар":
"Цу лоамий акхача чIожашка массадолча даькъах ваьккха ваьллача, Далла а, наха а вицвеннача къеча лоамарочун кер чу гIаьттар мукъален уйла, лоамарочун-революционера уйла. Цунах хIанз, эрсий аренашка гIаьттача кортамукъален сердалон садолийта зIанараш тхоашкахьа хьалъяьржача, тхо шеввар цхьатарра цу хьалбаьнна боагIача маьлха сердалонна духьал вахар. Оаха чIоагIо йир из кортамукъале бахьан долаш тхоай чухь са мелд лата, из тхоай дош оаха чакх а доаккхаргда, сийрдача дешашца шийна тIа "Лаьттеи кортамукъалеи - къахьегача лоамарочоа!" яздаь из цIе байракх кхы а лакхагIа айярца".
1918-ча шера язъяьча укх ший очеркаца Базоркин ИбраьхIима вай массаварг дика кхетаву эрсий а, европейски а культура цунна дика йовзарал совгIа, ший къаман исторех а, культурах а ше дика кхеташ хиларах. Цу тIа хьалхарчунна - эрсий а европейски а культура цунна дика йовзаро - вIалла новкъарло юяланзар шоллагIчунна, масала, ший наьха, ший къаман дикагIа йола традицеш кIоаргга йовзара а езара а.
"Лоадам боаццаш мара еце а, тха-м геттара хоза, ший тайпара культура яр. Тхоах-м цхьан хана эрсий халкъа эггара толашагIа бола нах гIозбувлаш хинна тхоай геттара дика гIулакхаш а, оамалаш а йоахкар. Эрсий толашагIа болча поэташа а йоазонхоша а хоастаяь йола кавказерча лоамарой кортамукъаленга сатувсаш йола уйлаш, цар вахара сурташ - из ма йий хIанз а тIехь эрсий литературана юкъе хозагIа йола оагIонаш".
Цул а совгIа, ше бокъонцара интернационалист хилара тарра, геттара нийсача позицешта тIехьа ва автор. Масала, эрсий халкъеи паччахьа Iаьдалеи политика вIаши ювзаенна, цаI хиннай алара вIалла дагахьа а вац из. Къаьстта цудухьа Октябрьски революцен шу дизарца язъяь, паччахьан а контрреволюцен а интервенце гIеттадеча бирсача гIулакхаша наха дагаухийта вIаши моастагIалла уйлаш дагайоахкаш чакхйоаккх цо наьха дагахь дужаргдолча дешашца-чIоагIонца ший очерк:
"Тхо хьох хьерчаш да хьона, хьаьнала эрсий къам. Котваргвоацача тIема юкъе нагахьа санна хIалакхила хьона дегIадале, хьоца хургда тхо а, лоамарой, тхоай мукъале бахьан хьоца цхьана Iолеггалца латаш!"
Белгалде доагIа, толашагIа йолча уйлаех визза воацача, бокъонца интернационалист воацача сагага язлургдацар цу хана ишта мугIараш, аьнна.
Революцен уйлаех шоаш бизза боахкаш хиларах Добровольчески арме тIемахой хила ца тугаш, арарча юрташка бахараша хьувзадаьраш а дагадоагIаш, хIаьта I9I8 шера август бетта моцагIа денз шоай хинна лаьтташ цар хьалувцарах а, царна къиза таIазар тIадахийта гIерташ, фуннагIа дийца а уж IотоIабе, цар сий доаде гIерташ, кхыча къамий царцара моастагIал совдаккхар ловш, контрреволюцен дакъалоацараша царех ца кхоллаш вIалла во хIама дисанзар, кхыметтел кепайоазон тIа а тIехь. Царех цаI яр I9I9 шера ткъаь бархIлагIча сентябре арадаьннача "Терский казак" яхача реакционни газета тIа Г. А. Ткачевс теха тамашийна харцо ювцаш йола "ГIалгIайче" яха статья а. Дукха ха ялалехьа, 1919 шера цхьоалагIча октябре, цу газета оагIонаш тIа Базоркин ИбраьхIима арадоаккх "Ткачевна дола жоп". Цу тIехь из бIеха аьлдит харцдарал совгIа, наха хьаькъал далара меттел, ма хулла дика дарал, даиман а хила дезаш дар кхайкадарал меттел, цо къамашта юкъе моастагIал доллара чIоагIа гIайгIа ю авторо.
"Укх тIехьарча хана, - язду цо, - вай мехкара дуккха газеташ дукха во бувца даьннад гIалгIай. Массайолча тайпарча статьяй автораша чIоаггIача дешашца а, Iоттарашца а, оза ца луш, бакъвар а харцвар а ца къоастош, массанена а цхьатарра гердах бIехалаш тIамехкаю. Цар дувцарех, Кавказа куцдола гIов ийрчадоахаш, ца Iабаш яькхаш йоаллаш йола хIама я ГIалгIайче, даькъазача мехка тIаоттаденнача дерригача балашта а, доакъазалонашта а бехке уж ба, йоах цар. Цу хьакъехьарча статьяшта юкъе а белгалъяьнна я вай вувцача Г. Ткачева статья.
ГIалгIай къам-м, паччахьалкхенна болча толама, ТкачевгIар лаьрххIа дуккхача шерашкахь ше унзарча боадоне доалладара мара бехке дацар. ХIанз этта йолча исторен юкъа, из бехке лархIа доагIа Iаьржача бус, дийхкача бIаргашца тохабеннача форда юкъе хьовзаде ко доацаш, е йоаржае парус йоацаш диса кемилг санна, шовкъе хьайзача адамашта юкъе, ше малагIча йисте даргда ца ховш хьувзара".
Цу хана Терски областа путей сообщения Халкъа комиссар хинна волча Базоркин ИбраьхIима дерригача гIалгIай халкъа дагара денна из жоп паччахьа Iаьдал бехке деча оазах дуккхача наха юкъе даьржар:
"ГIалгIай а казакий а къахьегамхой-м моастагIий хила йиш яц! Цу тIа тхо шек а дац кастта йоагIаргхилар из ха, царех цхьаннена шоллагIчун дагарадар хайна, вошал тIехь цар вIаший кулгаш кховдоргдолаш. ХIаьта, дуккхача а шерашкахь тхо цхьаккха а сердало йоацаш баьдеча доахкадеш, хIалакхургдола гIулакхаш лоаттадеш са ца доаккхийташ, геттара фу хадача тхо тIакхоачо гIийртараш мара, сий долча эрсий болама исторес тхо, гIалгIай, бехкедергдац".
Циггача, контрреволюционни дог-уйла йолча наьха юкъархой хинна хьувзача нахаи, шийнеи гIай тосс цо кхыча паччахьий гIонал лехаш уж хиларах:
"Оаха хоадам болаш дIахойт шоай цIерах хIама дувца аьнна хьаьналча къахьегамхоша уж цIаккха а викалаш ца бар. ХIаьта наха ца деззашше а, наьха дагара боацаш цар даьча хIаманна нах бехке а мичаб. Тха наха-м гIалгIай къаманна во де лерхIачанна шоаш раьза ца хилар дIакхайкадаьд. Къахьегамхой бакъбола доттагIий-м, къайлагIа а гучахьа а болча моастагIашца лоатто безза къовсам гучахьа лоаттабеш хьабоагIа. Тхо чIоаггIа тешаш да тхоай халкъа цIенача иманах, берадар санна долча цун хьаьналча дегах".
"Терский казакацарча" гIалгIай халкъа моастагIаша бувцача бехкашта, тийшача балхашта а, Iехорашта а, къоалашта а, уж санна долча кхыча ийрчача чIоаггIача зуламашта а, арагIолла беррига гIалгIай бехке беш духхьал байнарашца къовсам тIехь сихвеннача йоалаю автора хьоашал тIехь эрсий а, хIирий а, казакаш а, черсий а, цкъаза большевикий моастагIий а, гIалгIаша белабенна, мерза чуийбаь моттигаш.
"ЦIенача уйланца, белабенна, шоаех хьахьарча мел гIертарашца, шоай берийдар санна долча цIенача дегаца оагIув билла кийча бар гIалгIай-м. Мала Iехаваьв, хьанна тийшаболх баьб гIалгIай къамо? Большевикашка Iаьдал долаш шоашта юкъе хьулабала баьхкача, шоаш безаме мерза чуийцача эрсий эпсарашта, е эрсий интеллигенцена? Бурона тIалаташ йолча Добровольчески арме наступлени йолаялале хьалхха берригаш а хIалакбеш дIабаха лаьрхIа ма барий уж.
ХIаа, г. Ткачев, гIалгIаша кIалхаръяьккхар Бурув а, еррига интеллигенци а, цу тIа юхатехар ца оттийташ ший бирсалца а тIехьа оттарг хиннарашца а унзара хургйола Варфоломеевски бийса. Из ерригача а Бурона ховш да! Из бац нах Iехочар бу болх! Хьанна хов, цхьа гIалгIай мара шоашта гIо деш ца хинна, уж бахьан долаш хIалак ца хулаш йиса английски мисси цар Iехаяйий? Хьанна хов, Iехабарий хьаьнала хIирий-отарашкахой, бIаргагуш долча хIалак хиларах оаха кIалхьарбаьха, оаха шоаш ца боабайтара а, низткъала ха тIаэттача цар истийи бераши чуэцара а - тха кхо юрт йохаярца, цу чухь мел йола хIамаш дIаяхьарца тхона баркал, аьнна… Харц нах-м уж гIулакхаш доахкаш хилац!"
ХIаьта а Базоркин ИбраьхIим, дIахо вайна ма гарра, цхьаккха а гIалат ца доаллаш ший къам цIена да алара а гаьна ва. Цхьаккха а къайле йоацаш, дуккхача нахаца дагавувлаш санна ше еча уйлашца, цо цхьаккха хIама а ца лочкъадеш дувц царех доахка дикадараш а, водараш а, цар бахьанаш а доашхаш.
Цул тIехьагIа Базоркин Бунухой ИбраьхIима даьча говзамеча йоазонех гIалгIай советски проза а литература а дегIаяра дика лоархIам болаш хилар "Хьалха дIадахачох" яха очерк ("Сердало", 1927 шу, 6 ноябрь, № 86, оагIув 2), "Къамаьл де дош да новкъоста Орджоникидзена" яха шийна дагадоагIача хIамаех дола дувцар а ("Сердало", 1927 шу, I6 ноябрь, № № 87-88, оагIув 2).
Белгалде деза, уж шаккхе а произведени документальни кIийле йолаш а, цо ше леладаьраш дувцаш а хилар.
Царна юкъера вайна гучадоал Къилбаседа Кавказе граждански тIом лаьттача хана Базоркин Бунухой ИбраьхIима леладаь сийлен гIулакхаш, гIалгIай халкъа паргIато яккхара цо ший са а дегI а ца кходар.
Белггала, мохк баккха аьнна шоашта хьалхашка декхар а оттадаь тIагIертача деникинцашта духьал тIом беча хана цунна байза ца Iеш, безабелар Сергей Миронович Киров, Серго Орджоникидзе, Бетал Калмыков, Хизар Орцханов, халкъа комиссараш Махарадзе, Фигатнер, Бутырин, Назаретян, Шерипов, Кесаев. Масала, тIем тIа йоккхача топа пхон гарг кхийтта ког баьккха хинна новкъост Гегечкори дуккхача хана Мочкъий-Юрта шоай цIагIа лелавир Базоркин Бунухой ИбраьхIима.
ХХ-ГIА БIАЬШАРЕ ДIАЙОЛАЛУЧА ХАНА БАЗОРКИН БУНУХОЙ ИБРАЬХIИМА ЭРСИЙ МЕТТАЛА ЯЗЪЯЬ ХИННА КЕРТ-КЕРТТЕРА СТАТЬЯШИ ОЧЕРКАШИ

ВРАЧУ. Исцелися сам. (Ответ на статью "Разбойники победили"). - Газета "Казбек", 1905 год, 13 мая, № 2211
К ВОПРОСУ О ЗЕЛИМХАНЕ (Ответ Обществу любителей казачьей старины). - Газета "Терек", 1910 год, № 3917
ИЗ ВОСПОМИНАНИЙ О ПРОШЛОМ. - "Революционный горец", 1918 год, 1 ноября
О ГОРСКОЙ НЕФТИ. Статья. - Газета "Горская правда", 1923 год, 22 декабря, № 292
ИЗ ПРОШЛОГО. Очерк. - "Сердало", 1927, 6 ноября, № 86, стр. 2
СЛОВО ДЛЯ ДОКЛАДА ИМЕЕТ ТОВ. ОРДЖОНИКИДЗЕ. (Воспоминания о третьем Съезде народов Терской области). - "Сердало", 1927 год, 16 ноября, №№ 87-88



Арабы - основатели географии

Интерес к наблюдениям за природными явлениями арабам был свойствен изначально.
По звездам они определяли пути, некоторые астрономические знания помогали им определять погоду, время посева и т.д. Эти знания передавались из поколения в поколение.

Большое значение арабы придавали звездам, их появлению и исчезновению.
Эти явления они называли словом аль-анва, то есть связывание какого-либо явления (например, дождя) с появлением той или иной звезды. Они хорошо изучили звезды и нескольким сотням дали названия. Об этом рассказывается в книге Абу Райхана Мухаммада ибн Ахмада аль-Байруни, умершего в 1048 г.
Востоковед В.В. Бартольд отмечает, что развитие цивилизации мусульман началось с приведения в порядок своего государства и управления войсками.
Начали они с организации работы почты, для чего они мостили и ремонтировали дороги. Сам Пророк Мухаммад (Да благословит его Аллах и приветствует) уделял почте большое внимание. В эпоху правления халифа Умара ибн аль-Хаттаба работа почты продвинулась вперед, а при Омейядах она занимала ведущее место в государственных делах. Поэтому халиф Абдель-Малик ибн Марван повелел проложить дороги из Дамаска и Иерусалима в южные города Аш-Шама для обеспечения их жизнедеятельности и сбора налогов.
Во времена Аббасидов мусульманские ученые проявили большой интерес к форме Земли и всему, что на ней находится. Поэтому халиф Абу Джафар аль-Мансур повелел перевести некоторые науки на арабский язык, особенно астрономию. А халиф аль-Мамун приказал перевести на арабский язык книгу Клавдия Птолемея "География". Великий математик и астроном аль-Хорезми ссылался на нее в своих работах. Его книга "Форма Земли" открыла новый век географических знаний. Это первое произведение арабской географии хранится в библиотеке Страсбурга.
Во II и III вв. хиджры астрономия в исламском мире получила широкое развитие.
А в IV в. ученые-мусульмане заложили основу описательной географии, опирающейся на карты. Многие востоковеды пишут, что в средние века арабские географы были первыми в области знания путей, дорог и маршрутов. Они могли точно установить протяженность путей сообщения. Среди них географы Ибн Хардазабах и Абу аль-Фарадж ибн Джафар. В школе исламской географии первой книгой считается книга "Аль-масалик ва-ль-мамалик" ("Дороги и провинции"), написанная Ибн Хардазабахом. По происхождению он был персом, работал начальником почты в горной провинции Ирана Майдая. Он подробно описал морские пути, ведущие в Индию и Китай, а также в Среднюю Азию, Византию, и Андалусию, рассказал о культуре, сельском хозяйстве, растительном и животном мирах разных стран, а также о торговых путях между Востоком и Европой.
Абу аль-Фарадж Кудамат ибн Джафар возглавлял канцелярию во время правления аль-Муктадира Билляхи аль-Абаси (272 г.х.) Он путешествовал по всем районам Аббасидского Халифата, используя свои знания по истории, жизнедеятельности людей, путях сообщения.
Он написал книгу "Аль-харадж", который постоянно пользовался халиф для понимания положения дел в халифате и для перемещения войск в необходимое место.
Книга "Аль-бульдан" ("Города и страны") является одним из первых сочинений о географии. Ее автором является историк - географ Абуль-Аббас Ахмад ибн Якуб ибн Джафар, известный как аль-Якуби. Он совершил длительные путешествия в Армению, Иран, Индию, Египет и в страны Запада.
В IV в. исламская география, так же как и другие науки, получила широкое развитие.
Путешествие является основой для описательной географии, а астрономия основой картографии.
Исламская география опиралась на карты, созданные аль-Идриси.
Выдающийся географ IV в. Абуль-Хасан Али ибн аль-Хусейн аль-Масуди, потомок сподвижника Пророка (Да благословит его Аллах и приветствует) Абдуллы ибн Масуда, посетил города древнего мира от Индии до Атлантического океана и от Красного до Каспийского морей. Он также посетил Малую Азию и Ирак, а затем поселился в Египте в 341 г.х., где и умер спустя четыре года. Из его книг наиболее известны "Марвадж аз-захаб" ("Место сбыта золота") и "Мадин уль-джавхар" (Место добычи драгоценностей"), перевод которых на французский язык был осуществлен в 1861 г. востоковедом Эрнестом Ренаном.
Особое место в развитии географии занимает арабский путешественник Ибн Фадлан. Его путешествие в 309 г.х. до сих пор изучается европейскими исследователями. Абу Исхак аль-Астарахи в своей книге "Дороги и провинции" разделил исламский мир на 20 географических регионов, описал границы, перечислил города и дороги, ведущие к ним, а также жизнь народов, условия торговли и сельского хозяйства.
Абуль-Касым Мухамад ибн Али ибн Хавкая был торговцем и с 336 по 340 г.х., обошел большинство городов исламского мира, посетил Египет, Армению и Азербайджан.
А в период с 350 по 358 г. побывал в Ираке, Хорасане и Персии.
Шамсуддин Абу, Абдулла ибн Аби Бакрин аль-Максиди, известный как аль-Башари, - самая значимая фигура классической исламской географии. Он посетил большинство исламских стран и написал книгу "Ахсан ут-такасим фи марифат иль-акарим".
("Наилучший способ регионального деления с точки зрения климата").
Одним из великих знатоков географии был живший в Андалусии Абу Абдулла ибн Аби Мусаиб аль-Бакри (умер в 487 г.х.). Там же жил Якут аль-Хамави. Ему принадлежат произведения по истории стран Западной Азии, а также книга "Муджаму аль-бульдан", главный справочник по географии.
Самым известным среди мусульманских ученых географов считался Мухаммад ибн Абдель-Азиз аш-Шариф аль-Идриси. Он разработал теорию о семи частях света, изучил вышеупомянутый арабский перевод "Географии" греческого ученого Клавдия Птолемея.
Родился аль-Идриси в 493 г.х., (1100 г) в марокканском городе Сеута. Он учился в университете Кордовы, посетил города Андалусии, Франции, Англии, Северной Африки. Совершая паломничество, он посетил Хиджаз, Египет, Малую Азию и Грецию.
Говоря об арабских путешественниках-географах, мы не можем не упомянуть имя соотечественника аль-Идриси - Мухаммада ибн Абдур-Рахима ибн Сулеймана ибн Рабига аль Гранади по прозвищу Абу Хамид. Он родился в Гренаде в 473 г.х. Его рукопись хранится в Мадриде, в Академии исторических наук. В 500 г.х. Абу Хамид оставил Андалусию. Он посетил самые дальние города Европы, затем морским путем отправился в Африку - Тунис, Александрию. Он описал острова и вулканы Средиземного моря, а также дал детальное представление об одном из чудес света - Александрийском маяке. Он считался последним арабским путешественником, который увидел его в целостном состоянии.

Мореплавание арабов
О мореплавании арабов упоминается в старинных произведениях Страбона и Птолемея. Они пишут, что морская деятельность арабов уходит в далекие времена. Море неразрывно связано с добычей рыбы и морских животных, с торговлей, а также со стремлением познать другие народы и познакомиться с их культурой. Длительные путешествия опытных мореплавателей дали арабам возможность уточнить и расширить знания в области астрономии и географии.
Арабы первыми использовали сезонные ветры в торговых путешествиях между Красным морем и Восточной Африкой и Индией. Ведущее положение арабов в торговле между Востоком и Западом существовало за счет превосходства этики торговых отношений. Индийский океан был открыт всем желающим соперничать с арабами в торговле.
При этом он был безопасным благодаря великодушию арабов.
С угасанием правления арабов в Андалусии начался наплыв авантюристов из Европы и научных делегаций для изучения восточных стран.
В начале XVII в. Португалия и Испания начали проводить географические исследования. Большие прибыли, которые они получили от торговли с Востоком, заставили европейских правителей задуматься над новыми путями для ведения торговли. Так, король Португалии Генри отправил несколько морских делегаций в Индию через западную Африку. Португальский мореплаватель Бартоломеу Диаш смог дойти до юга Африки и назвал южную оконечность материка мысом Бурь. А в 1498 г. с помощью известного арабского мореплавателя Шихабуддина Ахмада ибн Маджида португальский мореплаватель Васко да Гама дошел до мыса Бурь и назвал его мыс Доброй Надежды.
Выдающийся ученый Ахмад Заки Баша подтверждал, что да Гама встретился с Ибн Маджидом и нашел у него много карт и морских приспособлений. Говорили они о том, что морские науки у арабов очень развиты.
Уверенность арабских географов в том, что земля имеет форму шара, помогла Христофору Колумбу прибыть в Индию по морю через запад и в конце концов привела к открытию нового материка - Америки.

М. БАРАХОЕВ


 
----

??????.???????
Новости |  Наш Президент |  Пишет пресса |  Документы |  ЖЗЛ |  История
Абсолютный Слух |  Тесты он-лайн |  Прогноз погоды |  Фотогалерея |  Конкурс
Видеогалерея |  Форум |  Искусство |  Веб-чат
Перепечатка материалов сайта - ТОЛЬКО с разрешения автора или владельца сайта и ТОЛЬКО с активной ссылкой на www.ingush.ru
По вопросам сотрудничества или размещения рекламы обращайтесь web@ingush.ru